14.06.2011
MILOTA 66 Artinbox Gallery

 Málokdo tak silně ovlivnil směřování moderní české a slovenské výtvarné fotografie posledního půlstoletí, jako drobná, nenápadná a přitom paradoxně nepřehlédnutelná Milota Havránková. Přesto o její jméno ve světě moderního umění téměř nezavadíme. Jako vůbec první žena absolvovala v roce 1969 nově vzniklou katedru fotografie FAMU. Poté šla učit fotografii na SŠUP v Bratislavě, kde se stala nenahraditelnou můzou pro své první žáky, budoucí členy Slovenské nové vlny Mira Švolíka a Tona Stana. Podobně pak inspirovala několik dalších generací svých studentů – na VŠUP v Bratistavě, či na FAMU v Praze. Na přelomu tisíciletí se stala vůbec první profesorkou v oboru fotografie na Slovensku. Bez toho aby o to nějak zvlášť usilovala, byla často v něčem první a skoro pořád o krok napřed. Byla pravděpodobně vůbec první, kdo začal používat princip inscenované fotografie. V 80tých letech, kdy se o tento princip začali zajímat další fotografové, Milota už zabíhala k “digitální” fotografii – v době kdy počítače sotva začaly existovat, ona je ve své fotografické tvorbě začala napodobovat. Velice přirozeně pak přijala vše, co ji nabídnul raketový start ve vývoji fotografické techniky koncem minulého a začátkem tohoto století. Připravila tak půdu pro to, čím dnešní fotografie a potažmo vysoké školství v tomto oboru žije: pro multimédia. Fotografie však není jediné, co Milotu Havránkovou zajímá. Léta koketuje s nejrůznějšími výtvarnými obory, zabíhá k oděvnímu designu, architektuře, malbě, filmu… poslední dobou ji zajímá i slovo, text… Skončí však pokaždé tam, kde začala - u fotografie, kterou považuje za průsečík celým uměním… “V současném umění je fotografie téměř všude. Pracuje s ní skoro každý a čím dál zajímavěji. Jakoby přidávala tvorbě na přirozenosti. Vývoj jde dopředu strašně rychle a staré chápání umění se vytrácí čím dál víc. Nové vymoženosti mění naše vnímání. Nejdůležitější otázkou zůstává, co vlastně je realita a co virtuální realita.“
Milota se v šedesátých letech ocitla v čistě mužském světě, kde se za půl století působení zapsala jako něco nového, neviděného, nadčasového, neskrývaně ženského a zároveň často nepochopeného. Odstup a nadhled daný vývojem fotografie ukazuje dnes v jasném světle jak prozíravý, svobodný a nadčasový vždy byl její přístup k tvorbě. Výstava Miloty Havránkové pod názvem MILOTA 66 se soustřeďuje zejména na nejintimnější oblast její tvorby spojenou s kořeny, rodinou s rolí matky a babičky.

Kurátorka: Nadia Rovderová

Výstava bude k vidění od 11.6. do 2.7. 2011.
vernisáž: pátek 10. 6. 2011 od 18 h.
Artinbox Gallery, Perlová 3, Praha 1

Otevřeno: út – so: 14 – 18 h.

 

rámování Nielsen | tisk fotografií | tisk na plátno