14.12.2009
Recenze: Bohdan Holomíček Fotografie trochu jinak

Recenze za CT24.cz, autor: Josef Vomáčk. Tak i touto výstavou potvrzuje galerie FotoGrafic, že byste si na něj opravdu měli dávat pozor. Je jednoduchá, přitom důležitá. To samozřejmě může ladit a v tomto případě to opravdu tak je, protože vystavující, až popová hvězda české fotografie (někteří tvrdí, že dokumentu) Bohdan Holomíček, vystoupil ze svých vyjetých kolejí, a to (současně) rázně i půvabně. Název výstavy je správný. Možná bych ho však opravil – Holomíček úplně, ale úplně jinak. A dobře.

Neuvidíme ani jeho slavné hvězdy, ani onen život, který jsme se zatajeným dechem na jeho fotkách sledovali. Na výstavě nespatříte politické, kulturní, undergroundové hvězdy ani pasáky, rolníky, ušmudlaný všední den a výlety do druhově vzdálené minulosti. Vlastně neuvidíte zajetého a svého Holomíčka.

Asi tím lépe, protože autor bez dlouhých cavyků, snad při vědomém hledání jiné cesty, zvedl hlavu (navazujíc na svoji loňskou filmovou projekci) a zamířil kameru vzhůru, na čisté nebe, brázděné kovovými tryskovými koráby, čeřícími parou chladnou oblohu. Zrnitost zvětšenin – záběry jsou prezentovány ve velkých formátech a jsou barevné – dodává fotografiím na dokumentární důvěryhodnosti.

To je však jen ilustrující detail – jednostrunná koncepce několika záběrů vás přivede opravdu zcela jinam, než jste čekali. Zbrázděné nebe, elegance letadel, výrazně grafické řešení plochy, kterou nic jiného neruší a kde si vychutnáte barevnou zprávu, vás vrátí a přinutí k několikanásobné procházce komorní výstavou. Co se vám bude honit hlavou, nechám na vás, ale poddejte se.

Holomíček sice někde říká: Stačí zmáčknout spoušť a je hotovo. To je samozřejmě fórek velkého autora. Nikdy tomu tak není, vystavená série by sama nefungovala. Musíte být u toho, pak je teprve hotovo.